01 februari 2014

gezichten zien, slepen met huisraad en een beetje valsspelen

Hallo Winterfotojagers,

Het lijstje constant paraat in het achterhoofd (net als Jolette afgelopen dinsdag al vertelde), zo gaat dat als je aan de Winterfotojacht mee doet.
Helemaal onderaan in deze post uitleg hoe je er voor zorgt dat je Winterfotojacht in 1x gelinkt wordt. Handig in 't geval je meerdere posten met foto's op je blog hebt staan.


Over naar het belangrijkste, foto's:

13. Gezicht op een onverwachte plaats



Een van de leukste opdrachten vind ik het speuren naar 'gezichten', zeker omdat ik ze altijd en overal zie. Vorige week keek ik deze knapperd recht in z'n snoet. De kerktoren aan de markt houdt daar alles goed in de gaten.


3. zwart-wit


De voetgangerstraverse van station Mediapark in Hilversum geeft een mooi abstract zwart-wit beeld.


7. bokeh





De opdracht 'Bokeh' houdt de gemoederen ook nogal bezig. Ik amuseerde me een middag met kerstlichtjes, schaaltjes, glazen, tegenlicht en aluminiumfolie :)

Maar je kunt ook 'valsspelen' ;)
Op Pinterest (klik) vond ik een leuke tip, gewoon een gratis Bokeh-afbeelding zoeken op internet en je hebt instant succes...
De bovenste twee zijn 'echt' (dat moet je geloven, ik heb geen foto van die opstellingen), de pinguinfoto maakte ik zo:




Ik zei toch dat ik er een middag aan zoek heb gemaakt :))
De mooie achtergrondafbeelding vond ik bij onlyHDwallpapers (klik)




1. confetti



Deze foto maakte ik niet zelf, dat deed het fototoestel. Ik verzamel perforatorrondjes in een bakje op m'n werktafel en drukte per ongeluk af. Absoluut niet scherp, maar wel confetti :)

bonus 2. nostalgie



Nostalgie in overvloed in dit hofje achter de kerk die je hierboven al zag (wie weet waar het is, mag het zeggen. De eerste met het juiste antwoord valt eeuwige roem ten deel ;))


Dat waren dan een paar van de foto's die ik afgelopen dagen voor de Winterfotojacht maakte. Natuurlijk hoop ik een beetje op een sneeuwdag voor wat echt winterse plaatjes, nog 4 weken kans voor de linkenlijst opengaat :)
Niet vergeten: A.s. dinsdag zorgt Bernardine weer voor inspiratie!
En: Ik zag ook al Winterjachtfoto's bij: Regina en Betty


Succes met de fotojacht!
groetjes, Dymphie


˚˚˚˚˚˚˚˚

Blogpost met label maken


Wanneer je tussen 1 en 21 maart je link naar je winterfotojachtfoto's hier doorgeeft, is het handig al je foto's in 1x te kunnen zien. Heb je meerdere berichten met foto's op je blog, dan heb je een label nodig. Er is wat vraag hoe je een blogpost labelt.
Voor de Blogger-blogs (zoals deze) kan ik laten zien hoe je dat doet, voor andere blogs (bv. Wordpress) zul je het zelf moeten uitvogelen :)


Een label is een verzamelnaam voor blogposten die je graag bij elkaar wilt kunnen zien, dat kan natuurlijk van alles zijn. Vandaag gaat de uitleg over de Winterfotojacht labelen. Heb je het eenmaal door, dan kun je al je andere blogposten ook labelen. Kijk eens in de kantlijn, rechts, daar staat een lijst met labels van de opdrachten die we tot nu toe hebben laten zien.





Plaatje 1

Hierboven zie je hoe je een label aanmaakt. Als je een post voorbereidt, dan zie je rechts in beeld een kopje 'Labels', klik daar op en er komt een vak tevoorschijn waar je een labelnaam in kunt typen, bv. winterfotojacht. Wil je meer labels, dan typ je meer en zet er telkens een komma tussen. Daarna op 'Done' of 'Gereed' klikken.


Plaatje 2

Als het goed gegaan is, zie je dat er een label aangemaakt is. Bij een volgende post hoef je alleen maar dat label aan te klikken om te gebruiken (wel eerst het labelmenu openen als bij plaatje 1)

Plaatje 3


Boven aan de lijst met blogberichten zie je rechtsboven een vak met 'all labels', als je daarop klikt komen alle labels tevoorschijn die je hebt aangemaakt. Daar hoef je verder niets mee te doen, maar soms is het wel eens handig om bepaalde berichten terug te vinden.


Plaatje 4

Als je later nog een (extra) label aan een post wil hangen ga je weer naar de lijst. Je vinkt het vakje aan voor de betreffende post en klikt daarna op het labelmerkje boven de lijst. Er komt een menu met labels die je hebt aangemaakt en een 'new label...'. Als je een bestaand label wilt, dan klik je op het gewenste label. Als je een nieuw label wilt aanmaken, dan klik je op 'new label...' en typt een nieuwe naam.

Ik vond een redelijk duidelijke (Engelstalige) video over hoe je labels maakt:


en een video hoe je de labellijst in de kantlijn kunt zetten:





Waarom een label?
Zo'n label is handig als je meerdere onderwerpen in je blog hebt. Bijvoorbeeld foto's voor de Winterfotojacht en foto's andere onderwerpen. Met een label kunt je dan alle berichten voor een bepaald onderwerp sorteren en in een keer laten zien. Dat is handig als je straks je link hier gaat doorgeven.
Kun je meerdere labels aan een blogpost hangen?
Ja, dat kan. Zie plaatje 1, je moet dan telkens met een komma de labels scheiden
Als een blogpost al geplaatst is, kan er dan nog een label aangehangen worden?
Ja, dat kan. Zie plaatje 4. Zet een vinkje in het hokje voor de titel en klik bovenaan op labels, kies het juiste label of maak een nieuw label aan
Hoe zie je alle posten met een bepaald label op een blog?
Klik op het label (meestal) onderaan een post en alle posten met datzelfde label komen in beeld. Of klik in de kantlijn op een label in de lijst en alle posten met dat label komen in beeld.
Kijk maar eens bij Godelieve en Bernardine.
Ik snap het niet, wat nu?
Zet je vraag in een reactie op deze post en ik probeer het te verduidelijken :)


10 opmerkingen:

  1. Die gezicht-toren is super!! Als je er op begint te letten zie je ineens overal gezichten, maar dit is wel een hele mooie!
    Prachtige foto's! Schitterend gedaan, die "bokehdamp" die uit het kommetje opstijgt!
    Je had me beet met die pinguinfoto :)

    Je hebt al een mooie collectie voor de winterfotojacht! En weer volop inspiratie voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke post en prachtige inspirerende foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal mooi. Ik hou van je foto's Dymphie!
    Toch even een vraagje: ik dacht dat bokeh slaat op het onscherpe deel, dus als je een kleine scherptediepte hebt, is alles wat onscherp is bokeh. Iedereen werkt met die onscherpe 'lichtjes' (deed ik ook) maar bokeh is toch meer dan dat? Of zie ik het verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Bokeh is, bij mijn weten, niet anders dan spelen met scherptediepte. Het staat zelfs als extra info in de post met opdrachten, dat je niet per se met lichtjes en figuurtjes hoeft te werken. In mijn eerste foto-post (14 jan) noem ik het ook nog eens bij de strijklicht-foto. Ik denk dat de meesten het spelen (want dat was het voor mij) met die lichtjes leuk vinden en dat het daaarom zo populair is. Mischien gaat een van ons er in een volgende post nog eens over hebben.

      Verwijderen
  4. Zeer geslaagde foto's! Wat een leuke inspiratie weer. Je bokeh valsspelen is wel erg goed bedacht! Zeer creatief en ook het gezicht vind ik super gezien. Weer een post in ieder geval die uitdaagt tot nog meer creativiteit! Bedankt!
    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou je bent een mooie, toen ik die vokeh pinde kreeg ik gelijk te horen dst ik ging vals spelen...... Nou..... dimphie.... ;))))
    Maare, het zijn mooie achtergronden en goed gelukte foto's, de confetti heb ik ook al gehad, nu zwart wit nog ;))
    En een gezicht, dat wil nog niet lukken, maare, als ik jou foto's weer zie denk ik.... Ahaaaa, daar kan ik ook kijken ;)) super leuke foto's weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel origineel, jouw gezicht! En zoveel mooie bokeh foto's. Grappig je pinguin-bokeh installatie in de woonkamer :)
    Zelfs zonder sneeuw zullen die opdrachten lukken! Leuk om je vorderingen te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je zo'n mooie foto's maakt mag je best een keertje vals spelen!
    Wat een super verzameling mooie plaatjes....
    Ga er een hoop inspiratie uithalen want hier heeft de fotodip toegeslagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vroeg me even af of je je foto's pas na 21 maart mag laten zien of kun je ook al eerder een link sturen? En kun je mij uitleggen hoe ik die button aan de zijkant krijg? Ik heb heel dat bloggebeuren bestudeerd maar ik kom er niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi deze foto´s! Het torengezicht is prachtig en de pinguinbokeh grappig. Wat een opstelling al te voorschijn kan halen... Van de week ga ik weer verder en die confetti hoop ik met Carnaval leuk in beeld te krijgen... Groetjes, Gerrina

    BeantwoordenVerwijderen