18 januari 2014

Over plezier en creativiteit

De prachtige foto's uit de vorige blogjes zouden je kunnen laten doen denken (?) dat je alleen met de Winterfotojacht mag meedoen, als je goed kunt fotograferen. Niets is minder waar! Vandaar dat ik - Bernardine - je vandaag op het andere been zet. Mijn foto's zijn in technisch opzicht verre van perfect. Ik moet het meer hebben van het plezier en de creativiteit. En daarom doe ik mee!


De opdrachten
Om de opdrachten wat meer op me te laten inwerken en - voor mij niet onbelangrijk - wat lettertypes te oefenen, heb ik ze eerst maar eens op een prominente plek in mijn werkkamer gehangen.



Stal
Over mijn verzameling kerststallen (of eigenlijk stalletjes, want ze mogen - van mezelf én van de Man in huis - niet te groot zijn) schreef ik in de kerstvakantie al een blog. Dit was mijn nieuwste aanwinst en je ziet het: ze staan door het hele huis :-)



Gevleugeld
Voor dit thema bleek dat er gedurende de kerstperiode heel wat door ons huis fladderde:


Toen ik een beetje bezig was met het maken van deze foto, telde ik ook 33 (!) koningen. Nieuwsgierig? Klik!


Koud hè?
Over koningen gesproken: Koning Winter laat zich in ons land nog niet zien. Winter is kou, winter is sneeuw en winter is ijs. Maar niets van dat alles. Alhoewel.... Deze foto maakte ik gistermiddag van de Zaanse Buurt in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem:


Huh? 
Sneeuw en ijs in Arnhem? 
Gisteren?


Grapje! 
Het is een foto van een foto. Op de Gelderse werkplek van iemand met Zaans bloed (ik dus).
Nu ik deze foto beter bekijk: het is wel een rommeltje zeg! Je zou bijna denken dat er veel te doen is bij het afsluiten van een financieel boekjaar... Overal paperassen, drie koppen koffie, wat archiefdozen, een schilderijtje van Paul Klee, wat over is en waar ik thuis nog wel wat mee kan en - om te overleven in deze woelige tijden? - een doosje keelpastilles links bij het beeldscherm en 2 mandarijntjes op het kastje rechts. Oh, die laatste linken mooi naar de volgende foto:


Gezicht op een onverwachte plaats


Zie je hem? Ik zag hem niet als eerste. Maximeisje- dat is mijn oudste dochter - denkt mee, wees me erop en maakte de foto!


Ijsbeer
Zo'n meisje van bijna 10 is overigens best handig bij het meedenken! Met belangstelling zag ze de opdrachten en op de door haar gestelde vraag "Mama, waar vind je nou een ijsbeer?", had ik zelf ook niet 1-2-3 een antwoord. Tot ze me wees op de stempels die zij afgelopen jaar maakte en toen had ik hem! 
IJs + Beer = IJsbeer :-)



Bloem
En mijn laatste maakte ik gisteren in de keuken. We aten frietjes en voor de vitamines sneed ik er nog wat rauwkost bij. De paprika zag ik als eerste en toen was het een kwestie van afmaken :-)



Tot zover de scores van mijn trainingsronden voor de Winterfotojacht. En ik blijf oefenen, dan geeft deze conditietraining straks in maart wellicht nog meer mooie resultaten. Ik ga vrolijk door!
Gelukkig hebben we een wintersportvakantie geboekt, dus ik hoop nog een aantal foto's met iets wits en/of iets winterachtig te kunnen maken :-). Die zijn dan voor een volgende keer.

Let op: Dinsdag schrijft Anneke Godelieve weer een stukje met mooie plaatjes. Ook weer leuk!



7 opmerkingen:

  1. Leuke ideeën! En of je foto's technisch oké zijn kan ik helemaal niet beoordelen. Maar de inspiratie is leuk en fijn om te zien dat ik niet de enige ben die op technische gebied nog heel wat kan leren! Succes met je jacht, ik doe vrolijk mee ;-)
    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk blogje Bernardine!
    En ik ben het helemaal met je eens....je moet meedoen omdat het zo leuk is!
    Dat straalt er bij jou helemaal vanaf...LEUK!
    Het zijn super originele foto's, goed gevonden en met een knipoog!
    Dat is het leuke aan deze uitdaging, iedereen mag het op zijn eigen manier invullen.
    Heel veel plezier op jullie vakantie en goede "jacht" daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een leuk bericht Bernardine!
    Ik ben onder de indruk van je schrijfoefening! Wat ziet dat er mooi uit. En slim om de opdrachten ergens zo mooi in 't zicht te hebben.
    Heel tof om te zien hoe creatief jij de opdrachten invult! Briljante vondsten!! En mooi vastgelegd.

    Je hebt helemaal gelijk, iedereen kan meedoen aan deze fotojacht. Natuurlijk is het fijn, om met een mooie camera alle onderwerpen op een perfecte manier te fotograferen, maar ik vind het ook net zo leuk om met mijn telefoon of klein digitaal cameraatje dingen te fotograferen die ik onverwacht tegenkom. Zo toon ik er volgende week een paar.

    Dank je wel voor de inspiratie!
    Alvast een fijne vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw orginele kijk op de opdrachten geeft de burger weer moed :) Jouw handgeschreven lijst is echt helemaal geweldig mooi! En dat het een familiegebeuren wordt, is natuurlijk supergaaf.

    Helemaal eens met jou en m'n voorgangers hierboven. Iedereen kan meedoen, het is alleen al leuk om met 'n lijstje (in je hoofd of in je hand) rond te lopen en dan valt opeens je oog op iets dat precies bij een van de thema's past.

    Dank voor dit leuke, inspirerende bericht, het plezier spat er van af!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk bericht om te lezen, maar vooral om te bekijken! Hoe inventief de foto´s kunnen zijn en hoe je nog anders tegen dingen aan kunt kijken; prachtig zoals je dat laat zien! En daar put ik weer wat energie uit om de rest van het lijstje gefotografeerd te krijgen... Fijn weekend, Gerrina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inspirerend blog! Ik vind het altijd leuk om te zien hoe een ander de opdracht oppikt. Vooral de bloem is mooi gevonden en zal vast anderen ook op ideeën brengen. Er lopen nu al heel wat mensen rond met een camera op winterfotojacht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel grappig en leuk deze foto's heel inspirerend. Dank je wel. Ook ik ben geen top fotograaf maar doe toch mijn best.

    Groetjes,Regina

    BeantwoordenVerwijderen